Litouwen - Reisverslag uit Druskininkai, Litouwen van Annemiek Boekholt - WaarBenJij.nu Litouwen - Reisverslag uit Druskininkai, Litouwen van Annemiek Boekholt - WaarBenJij.nu

Litouwen

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

07 Juli 2014 | Litouwen, Druskininkai

Vanuit Letland rijden we Litouwen binnen. Een tocht door een licht glooiend landschap dat af en toe veel weg heeft van Frankrijk, mede dankzij de vele hooibalen in het landschap. Onderweg stoppen we bij de Hill of Crosses. De oorsprong is niet helemaal duidelijk maar het is nu een symbool voor lijden, maar ook van hoop voor de Litouwers. Het is een heuvel met naar schatting 50.000 kruizen (zie foto’s).
In het zuiden van Litouwen, op 8 km van grens met Wit Rusland, komen we aan op de camping in Druskininkai, een kleine, prima camping. Het weer is heerlijk dus de eerste twee dagen spelen en relaxen we in en om de camping. Lars photoshopt een dagje en bekijkt alvast welke evenementen er zijn om te fotograferen komend weekend. Het dorp is 5 minuten fietsen, er is een leuk meertje waar we waterfietsen, er is een ‘dansende’ fontein waar Lise en Rosanne enorme pret hebben en we gaan er lekker uit eten.
Als het een dag wat minder lekker is gaan we naar Gruto Parkas. Weer een bijzondere ‘attractie’. In het park zijn allemaal beelden verzameld van leiders als Lenin, Stalin etc. Verder zijn er ook allemaal dieren en een grote speeltuin. Weer een ‘bijzonder’ uitje…
Op onze laatste dag raken we in gesprek met een Litouws stel die met hun vijfjarige dochter op vakantie zijn in eigen land. Een hele gezellige middag en avond volgen. We drinken een biertje en Lise is al snel vrienden met Eiva. Daarna worden we uitgenodigd om te komen barbecueën; het was een hele gezellige avond!
Ik wist niet goed wat ik moest verwachten van Baltische staten, maar wat zijn Estland, Letland en Litouwen de moeite waard. Mooie natuur, vriendelijke mensen, prachtige steden, fijne campings en lekker eten!!!