Finland, het mooist op en aan het water! - Reisverslag uit Oulu, Finland van Annemiek Boekholt - WaarBenJij.nu Finland, het mooist op en aan het water! - Reisverslag uit Oulu, Finland van Annemiek Boekholt - WaarBenJij.nu

Finland, het mooist op en aan het water!

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

09 Juni 2014 | Finland, Oulu

De grens van Zweden en Finland is ook het hoogste punt van onze reis. De grensovergang is nauwelijks herkenbaar, want we rijden door de stad en zien opeens het grensbord (met uitzicht op de IKEA). Nog een klein stukje rijden en dan zijn we in Oulu. De eerste indruk is dat Finland wel een beetje op Nederland lijkt, het is erg plat.
De eerste twee dagen is het heerlijk zonnig in Oulu en genieten we van het strand naast de camping. Verder doen we rustig aan. Lise en Rosanne kunnen wel wat ritme en regelmaat gebruiken, dan worden ze weer wat gezelliger ☺. En als het weer dan wat minder is gaan we naar het subtropisch zwemparadijs naast de camping. En Annemiek kan wel even wat tijd alleen gebruiken, dus heerlijk genieten van een massage en lekker fietsen naar Oulu en even winkelen. ’s Avonds gezellig pannenkoeken eten.
De volgende dag gaan we met z’n allen naar Oulu, een leuke fietstocht over een eilandje. Finland bestaat voor 30% uit water, dus overal bruggen en eilandjes, erg leuk. Om 11.00 uur hebben we een afspraak om te skypen met het kinderdagverblijf zodat Lise haar vriendinnetje Babet en Laura (leidster) kan zien. Lise vindt het best een beetje raar. Af en toe mist ze de crèche; dan zegt ze dat ze nog een keer naar de crèche wilt…moeilijk momentje voor papa en mama…
Vrijdagavond fotografeert Lars bij een concert met allerlei artiesten ter opening van de komende feestweken. Het hoogtepunt van de zaterdag is dat Lise op een paardje mag rijden. In het circus (daar heeft ze het nog dagelijks over) waren ook kleine paarden en die vond ze geweldig. Nu mocht ze erop zitten en een rondje rijden. Een gespannen gezichtje, maar na afloop glunderend!
Zondagochtend rijden we naar de vuilstortplaats net buiten Oulu…Lars wil daar fotograferen. Op een klein parkeerterreintje verzamelen allerlei mensen, voornamelijk vrouwen, zich om stekjes uit te wisselen. Ja, dat doen mensen ook in hun vrije tijd ☺. ’s Middags rustig aan en klaarmaken voor de reis van morgen, een lange rit van ruim 6 uur naar Savonlinna.
Na een voorspoedige reis met heel veel bomen en regen komen we aan op een leuke camping aan een meertje. Maar met zoveel water in deze omgeving kan dat eigenlijk niet anders.
De volgende dag is het zo’n dag waar je er niet te veel van wilt hebben…regen, kou, wind, regen, kou…bah. Er volgden die week nog een paar van dit soort dagen ☹
Maar tussen de buien door en lekker warm aangekleed maken we een prachtige boottocht. Finland is het mooist vanaf het water!
Ook rijden we via Punkaharju (zie foto’s; prachtige natuur) naar Kerimäki. Daar zullen we twee nachtjes slapen, zodat Lars in de buurt kan fotograferen. We kunnen onze camper bij een hotel zetten…met uitzicht over het water…wauw!
Zaterdagmiddag rijden we naar grasveldje 10 km verderop waar een midzomernachtfeestje is waar Lars wil fotograferen. We eten er traditionele Finse soep (met lokale visjes en aardappel) en om 21.00 uur wordt er een groot vuur aangestoken. Zondag rustig aan, nog even genieten van ons prachtige uitzicht vanaf de camper, de camper wassen en via een mooie route, lekker eten in een haventje, weer terug naar de camping in Savonlinna. Daar hopen we dat maandag het nieuwe slot voor de camper wordt bezorgd, maar we moeten wachten tot dinsdag. Even klussen en het slot zit vast! Woensdag op naar Rusland!

• 26 Juni 2014 - 14:26

Karen:

Wat is het toch mooi daar. En ik geniet van jullie blije ontspannen gezichten. ben ook erg benieuwd naar Rusland, dus kom maar door met die foto,s als het zover is.

Dikke kus voor jullie viertjes. x

• 26 Juni 2014 - 21:50

Jacco (broeder Tuck):

Lieve Lars en Annemiek! Wat leuk om dit allemaal te lezen. Regen hoort er gewoon bij dus blijf ook van die dagen lekker genieten! Ben benieuwd naar Rusland (lekkere afstanden en veel bos denk ik)?

We beginnen jullie wel te missen! Morgen begin van de avond maar even proberen een Skype aan te leggen (verjaardag Cors)

Janni is momenteel bij een verkleedfeestje van haar werk. Haar voetje moet helaas opnieuw geopereerd (gaat niet zo lekker). Verder gaat alles goed met ons. Ik bevind me al voetbal kijkend op mijn hotelkamer in Apeldoorn (ben daar ivm cursus werk) net lekker in de bossen hardgelopen.

Dikke kus!!!

• 27 Juni 2014 - 03:37

Marga:

wat een heerlijk verslag weer en fijn dat jullie zo enorm van alles genieten! wij ontvluchten hier de hitte pfffff...en vliegen dinsdag naar NL, eindelijk weer naar onze familie en vrienden, wat kan je die toch missen! jammer dat we jullie niet kunnen ontmoeten tussendoor, jullie route is niet echt even met een charter vluchtje te bereiken... geniet met de ouders van Annemiek in Oostenrijk! veel liefs van ons 4! XMarga