Bosnië Herzegovina - Reisverslag uit Foča, Bosnië en Herzegovina van Annemiek Boekholt - WaarBenJij.nu Bosnië Herzegovina - Reisverslag uit Foča, Bosnië en Herzegovina van Annemiek Boekholt - WaarBenJij.nu

Bosnië Herzegovina

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

18 Augustus 2014 | Bosnië en Herzegovina, Foča

Onze eerste stop in Bosnië Herzegovina is Blagaj, vlakbij Mostar. De camping heet Mali Wimbledon en wat je dan verwacht is er ook daadwerkelijk; een tennisbaan van gras ☺. Het is één van de kleinste campings waar we zijn geweest, maar alles is aanwezig en schoon. En er is een zwembad. Wel erg lekker met temperaturen die soms oplopen richting de 30 graden.
Maar er is ook veel moois te zien hier, dus ons eerste uitje gaat naar Blagaj. Hier is de bron van de rivier Buna.
Ook brengen we een bezoek aan Mostar. Als we bij de bushalte staan te wachten komt er een Nederlandse auto langsrijden. Het lijken geen toeristen en dat blijkt als de auto even later bij de bushalte stopt. Het is een Bosnische Nederlander die in oorlog naar Nederland is gekomen. Hij had ons ook gezien met zijn vrouw en wij moesten wel Nederlanders zijn ☺. Hij biedt on een lift aan naar Mostar, heel leuk.
In de oorlog is Mostar flink getroffen, maar inmiddels prachtig gerenoveerd. En ondanks dat we al aardig wat stadjes bezocht hebben is dit toch wel weer een bijzondere. Zelfs met de grote hoeveelheid regen die valt als wij er zijn.
’s Middags rijden we van Mostar naar Fōca. Weer een fantastische rit. Eerst brede bergen en hoge plateau’s met eindeloos uitzicht. Later door Sutjeska National Park met steile hellingen, heel veel bomen en indrukwekkende rotspartijen. Na 3,5 uur genieten komen we aan bij Autokamp Drina, aan de rivier Drina. Weer een kleine camping, we zijn zelfs de enige gasten. Maar het is er fijn met vriendelijke eigenaren die ons gedurende de week verwennen met lekker eten, helpen met het huren van een auto etc. Op een avond eten we met z’n allen Bosnische pizza (eigenaar, vrouw en zoon). En na de pizza eten we marshmallows van de grill. In Bosnië kan je dit niet kopen, dus ze kenden het alleen van tv. Ze vonden het heerlijk ;-)
Met de ‘gehuurde’ auto van een tante en zonder stuurbekrachtiging ☺ gaan we een dag naar Sarajevo. Lars was hier vlak na de oorlog in 1996, dus voor hem interessant om te zien hoe het er nu is. Er is veel veranderd, maar er zijn ook nog erg veel gebouwen met kogelgaten…best heftig.
We bezoeken vooral de oude binnenstad. Erg schattig met allemaal lage huisjes, maar ook hee erg toeristisch en druk.
Eind van de week bezoeken we ook nog de zandpiramides. Na 8 km hobbelweg is het een interessant natuurverschijnsel, maar we verbazen ons vooral hoe ze in Bosnië omgaan met toerisme…hier kunnen ze nog veel leren. Op de weg terug plukken we langs de weg nog twee handen vol bramen…mmm.
In het weekend maakt Lars ook nog een mooie foto bij een wedstrijd ‘van de brug’ springen (zie foto). En na een afwisselde, gezellige week Bosnië waar weer verrast zijn door de prachtige natuur gaat onze reis door naar Montenegro.

• 31 Augustus 2014 - 21:11

Eva Boone:

Weer een fantastisch verslag. Ik geniet er intens van. Goede vervolg reis. Liefs Eva

• 01 September 2014 - 08:59

Cors Van Den Brink:

Ik ben blij dat ook de voetbaltraining inmiddels is begonnen, zodat de meisjes geen al te grote achterstand oplopen ...;).